6 tips voor ondernemers

Bij het starten van een bedrijf komt veel kijken. Niet alleen dient er vooraf al veel geregeld te worden, eenmaal begonnen komt er nog veel meer op u af. Ontwijk de valkuilen en focus u op de kerntaken om de onderneming tot een succes te maken. Deze checklist helpt u daarbij: 6 tips voor startende ondernemers.

1. Doel/strategie

Definieer bij de start van het bedrijf een duidelijk doel en pas daar vervolgens de strategie op aan. Bedenk dus goed van tevoren waarom u het bedrijf opricht en voor wie. En vergeet natuurlijk niet wat u zelf met het bedrijf wilt bereiken. Veel geld verdienen luidt natuurlijk het antwoord, maar wilt u op korte termijn succes behalen, of over een langere termijn de cashflow blijven laten stromen? Een grote ambitie is in alle gevallen onmisbaar. Het is in ieder geval raadzaam om een ondernemingsplan op te stellen. Formuleer het doel liefst in één zin, waarmee u zichzelf dwingt concreet te worden.

2. Markt

Het is als beginnend ondernemer van groot belang om de markt goed te kennen. U kunt nog zo overtuigd zijn van het product, maar als er geen markt voor is, of enorm veel (lokale) concurrentie, kan dit een hoop teleurstellingen opleveren. Houd daarom altijd in het oog voor wie u het product maakt en hoe u het product aan de man kan brengen. Blijf daarnaast goed op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in uw sector en weet wat de concurrentie doet. Omdat er vooraf een duidelijk doel is gesteld, kan hierop ingespeeld worden door de bedrijfsstrategie waar nodig aan te passen.

3. Hoofdtaken

Concentreer u op de juiste taken. Focus op de kern: van de onderneming een succes maken. Alle randzaken leiden alleen maar af. Besteed dus gerust sommige taken uit. Schakel voor de administratie bijvoorbeeld een accountant in. Het vergt een (kleine) investering, maar het levert uiteindelijk een hoop tijd én belastingvoordelen op. Kostbare tijd die veel beter in acquisitie gestoken kan worden.

Als jij de belangrijkste zaken van tevoren regelt, maak je een goed voorbereide start en vergroot je jouw kansen op succes.

Zorg verder voor een effectief time management. Laat u tijdens het werk niet teveel afleiden door de constante stroom e-mails en telefoontjes. Mocht u vanuit huis werken, zorg dan voor voldoende structuur en privacy, zodat u niet steeds opnieuw wordt gestoord. Iedere keer opstarten na een kleine onderbreking kost een hoop tijd. Maak daarnaast wekelijks een planning, eventueel met een dagelijkse to-do lijst.

4. Concurrentie

Ongeacht de sector waarin u aan het werk gaat, krijgt u in mindere of meerdere mate te maken met de concurrentie: bestaande bedrijven of ondernemers die dezelfde producten of diensten leveren. Hoe krijgt u binnen deze gevestigde ondernemingen als starter voet aan de grond?

De juiste strategie kan per branche sterk verschillen, maar over het algemeen komt u met de volgende maatregelen een heel eind: prijsbeleid (scherpe prijzen kunnen uw nieuwe bedrijf aantrekkelijk maken ten opzichte van concurrenten, maar sla hierin niet door – teveel verlies draaien is niet goed), kwaliteit en service (klanten of opdrachtgevers zijn best bereid te betalen voor kwaliteit) en onderscheid (maak duidelijk waarin uw bedrijf in positieve zin verschilt van de concurrentie, bijvoorbeeld in het flexibele en uitgebreide aanbod of jarenlange expertise in uw vakgebied).

5. Klanten

 Zonder klanten geen inkomsten. Maar hoe ontmoet u als startende ondernemer nieuwe opdrachtgevers en hoe houdt u bestaande contacten warm? Iedereen kan aan nieuwe opdrachten komen, maar vooral in de beginfase van uw bedrijf zult u de nodige uren aan acquisitie moeten besteden. Maak hier wekelijks voldoende tijd voor vrij; ook als u momenteel eigenlijk niet echt op zoek bent naar nieuwe opdrachtgevers. Een goede ZZP’er kijkt altijd ver vooruit.

Er zijn verschillende manieren om succesvol te netwerken. Laat bijvoorbeeld aan voormalige klanten weten per wanneer u weer open staat voor nieuwe klussen, maak actief gebruik van social media-sites zoals TwitterFacebook en LinkedIn, zet regelmatig een middagje cold calling in uw agenda, ga naar netwerkbijeenkomsten, verstuur nieuwsbrieven en zorg daarnaast ervoor dat uw bedrijfswebsite goed wordt gevonden op Google.

6. Verzekeringen

Startende ondernemers en ZZP’ers moeten aan veel zaken denken, maar vaak richten zij zich in het begin het liefst voor de volle honderd procent op hun bedrijf. Toch moet u het belang van persoonlijke zaken van het ondernemerschap zoals verzekeringen zeker niet onderschatten. Sommige starters denken: ‘Die AOV-verzekering, dat is van latere zorg’, maar het is echt aan te raden om ook deze zaken al direct bij de oprichting te regelen.

Want zeg nou zelf: het werkt toch een stuk rustiger als u weet dat u in het geval van een ongeluk goed verzekerd bent? Er bestaan veel verschillende soorten verzekeringen (sommigen zijn ontzettend van belang voor zelfstandige ondernemers, anderen wat minder), maar de vijf verzekeringen in dit artikel zijn voor vrijwel iedere startende ZZP’er relevant.

DEEL DEZE POST